tirsdag 14. april 2015

Vikingsko - Coppergate

Da har jeg atter en gang sydd et par etter Yorkmodellen funnet i Coppergate. Med et nytt mønster, mer erfaring og bedre kildemateriale i ryggen, vil jeg nå si at jeg har klart å komme ganske nærme originalen.
Skoene er som vanlig vendsydd. Denne gangen er sålen sydd på med tunnelsting. Dette tillater hele kanten på sålen å bygge under overlæret.
Sidesømmen har jeg nå også fått på innsiden, som på originalen. Tidligere forsøk har jeg lagt sømmen flatt på utsiden, med det argumentet at den ville bygge mindre og skape mindre "bulk" inni skoen. Det kan godt være at jeg hadde rett i akkurat det - men etter litt prøving har det vist seg at nettopp denne sømmen blir svært utsatt for slitasje. Nok en gang viser det seg at de gamle vet best!

Langs kanten har jeg kastet over dekorative lissesting i lintråd.
Skoene er sydd i geiteskinn, med storfehud som såle.







Her er et bilde av originalen som står til utstilling på vikingsenteret i York.

1 kommentar: