mandag 27. april 2015

Vikingsko - Coppergate 2

 Denne modellen er ganske lik de andre skoene fra York jeg lager. Denne er også fra Coppergate.
Eneste markante forskjellen på disse og de andre skoene, er de to klaffene fremfor den ene.
Dette gir mer fleksibilitet hvor læret føyer for ankelen.
De lærde strides om hvorvidt klaffene vendte utover eller innover på denne modellen. Jeg velger konsekvent utover uten å egentlig ha en spesielt god begrunnelse for dette (et symptom på å ha vokst opp med borrelås?).

Skoen er vanlig vrangsydd med tunnelsøm i sålen. Overlær av geit, mens såle er av storfe.



Originalen har kuttet mellom klaffene gående helt over ankelen. Siden jeg ikke er glad i hull, spriker og gap, lot jeg splitten være kortere.

3 kommentarer:

  1. Du lager flotte ting, og det er kult å følge med i bloggen på hvordan du blir flinkere og utvider reportoaret. :)

    Har du noen gang prøvd deg på "norges eldste sko", bronsealderskoen fra Kvitingskjølen? (http://www.norgeshistorie.no/bronsealder/artikler/0318-en-bronsealdersko-fra-jotunheimen.html)

    SvarSlett
  2. Hvilket talent du har :D Du burde holde kurs!

    SvarSlett
  3. hei. jeg skal lagge vikingdrakt som eksamensoppgave i kunst og håndverk, og jeg lurer på om jeg kan få mønstret til de skoen der ?

    SvarSlett