mandag 16. juni 2014

Vikingsko - Hedeby

Prøvd meg på en ny modell vikingsko igjen. Denne gangen var det en av variantene funnet i Hedeby.
 Skoene er enkle, og festes ved en skinnlisse. Med en liten nedbrett av kanten ser de ekstra fjonge ut.


 Som vanlig bruker jeg en forholdsvis tykk såle. Denne lå på rundt 5 mm. Favorittsylen min er en diamantformet syl av herdet springstål.











Jeg har endelig funnet den beste metoden for hælen. Den innebærer å slå et sirkulært hull i toppen av splitten, for å sørge for at overlæret flukter fint med tuppen på hælen. Dette ble de fineste hælene jeg har sydd så langt.









 Skoene kan brukes nedbrettet...
...eller i full høyde.
Disse vikingskoene er pene, og jeg er nærmest fristet til å ta dem selv. Men jeg må vel la ordtaket komme til sin rett, og la noen andre få lov til å kjøpe dem. Skomakerens barn og alt det der.
Jeg sydde også et nytt par osebergsko nylig.

2 kommentarer:

  1. Så masse fint du lager! :)
    Jeg har lyst å lage egne vikingsko, men aner ikke av hva slags skinn... Hva lager du av? Og hvor kjøper du det? :)

    SvarSlett
  2. Hei Stine! Jeg lager sko av både storfe og geiteskinn. Når jeg bruker storfe foretrekker jeg tromlet lær - da dette er mykere og er lettere å vrenge (siden man syr skoen på vranga). Geitehudene har samme egenskap. Lær får du kjøpt hos ulike lærforhandlere. I Norge er lær kostbart - men kvaliteten er også høy. Hvis du sliter med å komme til noen av forhandlerne går det alltids an å ringe dem, og spørre etter det du trenger. De vil hjelpe deg i gang. Jørn Jensen i Lillestrøm eller Skinnlåven i Hønefoss har begge dyktige folk, som vet hva du trenger. Du kan selvfølgelig også forsøke å spørre meg - så skal jeg prøve å hjelpe deg så godt du kan!

    SvarSlett