søndag 27. april 2014

Gokstadpung

 Jeg har speidet litt etter nye prosjekter å prøve meg på, og snublet over en vag beskrivelse av en pung med tilhørende illustrasjoner, som ble funnet i Gokstadgraven. Jeg tenkte at denne kunne være et morsomt prosjekt.

Selve pungen er borte for lengst, men man har en skrevet beskrivelse med tilhørende illustrasjon. Teksten omtalte innskjærte mønster, hvor foret en gang ville ha blitt vist. Det ble gjettet på at foringen ville ha kontrasterende farger, og at det hadde vært av ull eller lin. Det var ettersigende intet igjen av foret. Det ble gjettet på at utskjæringene var på begge sider av pungen. I tillegg var det igjen en stripe med lær, men det var noe usikkert på hvor på pungen denne hørte hjemme. Illustrasjonene til venstre er rekonstruksjoner, med to forslag til hvor nevnte stripe hørte hjemme.
Jeg gikk for rekonstruksjonen som plasserer stripen på toppen. Jeg valgte å bruke stivt rårandslær til denne, siden det ikke var noe lokk. Dette stive læret gjør at åpningen ikke blir åpen og pløsete når pungen henger fra beltet. Jeg gjorde en litt annen variant hvor jeg fikk festepunkter for en lærsnor enn hva rekonstruksjoen foreslo. Noen kunstneriske friheter må man jo ta.
Ytterhuden er av geit, mens foringen er av reinskinn fremfor ull eller lin.

Til tross for den beskjedne størrelsen, tok faktisk denne pungen uforholdsmessig lang tid å sy. Men til sist, synes jeg å ha sydd en fin pung.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar