onsdag 11. desember 2013

Forsøk i preging og en armbeskytter

Jeg har så vidt prøvd å prege noen småting før - men ikke i noen stor grad. Det har lenge vært en plan å lære seg denne kunsten, og en gang må man jo begynne! Motivet valgte jeg å prege på lokket til en stor belteveske - da dette er en stor bar overflate som fungerer fint som lerret.

Jeg hadde ingen spesialverktøy for hånden, bare det jeg kunne finne i huset av spisse gjenstander - som var butte nok til ikke å kutte.
Preging fungerer ved å fukte lær, for så å presse ned læret for å danne et varig trykk. Det finnes et drøss av verktøy til formålet - men er man kreativ kan man alltids få til noe på egenhånd. Jeg synes sluttresultatet ikke var aller verst, med tanke på at dette er første egentlige forsøk.

Jeg har også lenge planlagt å lage en armbeskytter til meg selv. Saker til meg selv har hatt en tendens til å bli bortglemt. Skomakerens barn og alt det der.
Denne armbeskytteren er sydd i to lag med lær, som til sammen gir en tykkelse på 6 mm. Den er sydd inn med en vinkel mot albuen.
Innsiden er foret med kortklipp saueskinn.
Dette for å gi en dempende effekt.

Til sist ble læret hardnet ved å smelte inn bivoks. Dette gir en voksaktig overflate, samt en hardere form.
En bieffekt fra voksen, er den mørke fargen. Dette læret var gyllent til å begynne med.
I tilfeller som dette, kommer funksjon fremfor estetikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar