søndag 19. mai 2013

Vikingsko til meg selv - Jorvik

Nå er det noen år siden jeg tok meg tid til å sy et nytt par vikingsko til meg selv. Det blir jo litt flaut i lengden å gå rundt med et av de første forsøkene på å sy vikingsko, etter at evnene har blitt betraktelig bedre. Disse skoene var sydd etter samme mønster som mine gamle, da disse passet fint over foten - bortsett fra at jeg rettet opp i de åpenbare konstruksjonsfeilene. Nå er vikingskoene tette hele veien opp, uten store sprik og gap. Lukkingen er samme konseptet, bortsett fra at jeg lot øverste hempe komme ut gjennom læret, for å muliggjøre stramming. Dermed kan skoen tilpasses til å ha vindinger e.l. oppi.
For de uinvidde er disse skoene av York modell. Konstruksjonen er som alle andre vikingsko, med søm på vranga - før en bløtlegger og vrenger hele sullamitten. Første sko gikk smertefritt - mens den andre skoen viste seg å være et mareritt. Rundt regna tjue timer, ble brukt for å få siste skoen vrengt rundt. Mange blemmer, og såre fingre var sideeffektene. Til sist gikk det bra - men den forlengede bløtleggingen og bearbeidelsen hadde gjort at sluttfargen ble noe ulik den andre skoen, dessverre.
Uansett; fint å ha seg et nytt par vikingsko til sesongen!

Tips til andre skomakere: Før sålen skjæres ut, kontroller hvor sålen er som hardest. Om noe parti av læret du har er hardere i den ene enden, sørg for at dette havner i hælen på skoen. Da vil du kunne unngå den problematiske vrengingen jeg rota meg borti. Beste måten å finne harde partier (altså partier i læret med en tykkere rårand) er å bløtlegge læret, for så å prøve å brette det over. I våt tilstand skal det nesten gå å brette læret helt over.

2 kommentarer:

  1. Hei, disse skoene ble kjempefine. Du har ikke tilfeldigvis et bilde av mønsteret til disse skoene?

    Hilsen Astrid

    SvarSlett
  2. Hei Astrid! Beklager sent svar. Dette paret har jeg ingen mønster etter, da de er skåret ut på frihånd. Disse er laget etter modell fra York. Du kan lese alt om lærvarer funnet i York her: http://www.yorkarchaeology.co.uk/resources/AY17-16-Leather%20and%20leatherworking.pdf

    SvarSlett