torsdag 9. mai 2013

Vårinnspurten

Våren er her, og som vanlig blir jeg tatt på senga av hvor kort tid igjen det er til første marked går av stabelen. Studier i kombinasjon med ny jobb har gjort dagene travle, men noe har jeg da greid å utrette.
 Siste belteveska jeg lagde, ser dere her. Form og beltehempe er etter birkamodellen. Største forskjellen er den reduserte størrelsen på lokket. I stedet for reim som går gjennom en hempe, lagde jeg en knapp som en løkke går rundt. Løkka går gjennom læret, slik at den kan strammes til og knytes på undersiden. Knappen er av reingevir, og jeg liker de naturlige formene på dette. Lokket gjorde jeg av pelsberedt kuskinn. Første belteveska jeg har forsøkt dette med, men jeg synes det ble ganske så snedig.

 Denne veska har samme lukkemekanismen, men er betraktelig mindre. Læret er i tromlet lær, som gir dette røffe mønsteret.
 Jeg har laget et par tre luer også. Her er siste prosjekt. Skinnet er i mykt og fint skinn fra storfe, mens pelsen er fra bever. Beverpels er svært mykt og behagelig til luer.
 Her har vi en av mine større modeller. Prinsippet her er likt de to øvrige veskene. Sømmene med overkast er tydeligvis i ferd med å bli en slags trademark for meg, uten at dette egentlig var tilsiktet.  Kanskje på tide å lage noen vesker med vanlig salmakersøm for å utvide utvalget litt..

Jeg har også laget en vanlig Birkaveske, tilsvarende en jeg lagde i fjor. Denne har mindre "bling", men i mine øyne av de lekreste jeg har laget.

I tillegg til sømprosjekter, har jeg også garvet et elgskinn, et rådyr og et dådyr. Foto av disse kommer ved neste korsvei.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar