lørdag 9. mars 2013

Oppdalpung

 Denne vesle pungen er en tolkning av funn fra Oppdal. Funnet er et løsfunn, og er antatt fra tidlig middelalder. Pungen er en liten pung, som kan ha blitt brukt til å romme småting som vekter, betalingsølv eller lignende småtteri.
Her er bilde av originalen. Som dere ser er den ca. 10 centimeter på det bredeste. Knappen ser ut til å være av noe slags metall, uten at jeg skal spekulere noe mer i det. Dette er langt fra en staspung, og som man ser har den blitt bøtet etter en skade på venstre side. Hempen ser ut til å ha vært sydd på, da man tydelig ser sømhull på midten av lokket.
 Jeg sydde pungen i mykt skinn fra storfe. Knappen gjorde jeg av elggevir. Jeg valgte å pynte opp kanten på lokket med noen lissesting. Originalen viser ingen spor etter slik pyntesøm. I stedet for en påsydd hempe, lagde jeg ganske enkelt et hull, og slo en knute på baksiden. Ganske fornøyd med resultatet. Vurderer å lage noen større versjoner også.
Dette er første forsøk på samme pung. Denne ble alt for spiss, da jeg ikke husket på å legge til søm-monn. Som den andre er dette også av myk storfehud, knapp av elggevir, og en pyntesøm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar