lørdag 2. februar 2013

Birkebeinerpung

 Jeg ønsket å lage meg en pung som hadde mer plass, og som ikke var lik alle andre beltevesker der ute. Et av designene jeg falt for var dette designet som er en tolkning av et funn ved Sverresborg i Trondheim. Angivelig skal dette være en type pung som Birkebeinerne brukte da de inntok Sverresborg på 1200-tallet. Perioden er egentlig for sen i forhold til min periode (jeg prøver å ligge på 1000 - 1100 tallet ved mitt personlige utstyr), men da det har blitt funnet lignende punger fra både før og etter denne tidsperioden, lot jeg tvilen komme den til gode, snill som jeg er. Det som stikker seg ut ved denne modellen er midtremsen. Årsaken til at man har valgt å ha på denne kan være alt fra skinnbesparende til dekorative grunner. Rent funksjonelt, vil man uansett få en mindre tett pung om man føyer den sammen av flere deler fremfor å konstruere den ut fra et enkelt skinnstykke. Derfor tviler jeg på at det er praktiske årsaker som ligger til grunn, uten at jeg skal påberope meg noen ekspertise vedrørende dette.
 Jeg hadde midtremsen i behåret kuskinn, for at den skulle stikke seg ut. Dette fungerte etter min mening bra. Jeg lot hullene for den gjennomgående lærsnoren være forholdsvis trange, slik at den ikke skulle gå opp ved et uhell. Dette gjør at man må ta i litt, for å få den opp, men det er uansett bedre enn at den glir opp i vanvare, og også bedre enn å måtte håndtere knuter hver gang en skal åpne pungen.
Jeg lagde pungen stor og romslig. Det er plass til alt av personlig utstyr for en moderne viking. Dvs. mobil, lommebok o.l. Jeg festet på en lærlapp, som hjelper til med å holde pungen lukket.
Dette er et enkelt design, som jeg synes har en god og røff finish.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar