mandag 1. oktober 2012

Kveiv

 Da jeg har gått til anskaffelse av en ny hjelm, ønsket jeg å ha noe ekstra padding for å få hjelmen til å sitte bedre, gi økt komfort samt litt ekstra beskyttelse i nakken. Det jeg endte opp med var en coif - eller på norsk kveiv, av kraftig okseskinn.

 Kveiven er sydd etter mønster fra York, som den forrige "damevarianten" jeg lagde. Dette er et enkelt design. Fordelen er at den er rask og enkel å lage. Ulempen er at den ikke er svært godt tilpasset hodet, som senere tredelte middelaldervarianter. Siden jeg ønsker å ha i det minste noe kildemateriale i ryggen, gikk jeg for York varianten.
Jeg valgte å ikke ha snøring på denne, da denne snøringen vil komme i veien for hakereima på hjelmen. Siden denne skal brukes sammen med hjelmen, vil den uansett holdes på plass uten noen ytterlige snøringer.
Jeg forlenget mønsteret fra originalen med noen ekstra centimeter, for å få litt ekstra padding i nakken. Det er ikke mye, men alle monner drar.

Her er kveiven på sammen med hjelmen. Hjelmen sitter nå bedre på hodet, og er mye mer behagelig å ha på. For å sørge for en perfekt passform, må jeg nok ha en stripe saueskinn på innsiden av hjelmen.

2 kommentarer:

  1. Jeg har stalka bloggen din litt...og jeg liker den. Det er kult at du bare plutselig fant ut at du skulle starte med å lage ting av skinn og lær. Åsså er det shitkult at du tester og prøver ut ting...så tipptopptommelopp

    SvarSlett
  2. Heisann! Takk for tipptopptomler! Skal forsøke å få opp tempoet mitt her. Har desverre ikke hatt nok tid til lærsysler de siste månedene, men nå håper jeg å få opp tempoet. Og det hjelper selvsagt å vite at det finnes noen der ute som har interesse av å se hva jeg holder på med! :D
    Du har forøvrig en fin blogg selv - jeg synes du lager mye flotte ting! Fortsett med det!

    SvarSlett