mandag 18. juni 2012

Markedsinnspurt

 Nå er det godt under to døgn igjen til jeg reiser i retning Trondheim og vikingmarkedet som skal finne sted der. Siden boden min ble godt besøkt på Bukkøy, måtte jeg sette i gang med produksjon for å fylle opp boden min igjen. Kan jo ikke møte opp med halvtom bod.
Det første jeg sydde var et par sko. De er modellert etter York funn. De skal få en ekstra pyntesøm langs alle kanter - så de har ennå noen timer med arbeid foran seg. Så langt er disse de helt klart tetteste og beste skoene jeg har laget. Håper de finner seg noen lykkelige eiere i Trondheim.
 Beltevesker var noe jeg solgte aller mest av, noe som gjorde at jeg måtte sy nye allere under forrige marked. For å fylle litt mer opp lagde jeg denne. Formen og størrelsen er tilsvarende birkaveskene - mens midtterminalen er kopi fra et funn i England. Dette funnet var med metalldetektor, så man er ikke sikker på dateringen - men utformingen er såpass lik andre funn fra vikingtid at det godt kan stemme. Midtbøylen, og endebeslaget er messingplate som er selvhamret og tilslipt.
 Jeg syntes det kunne være en god idé å fylle opp med litt mer småtterier i boden, og resultatet ble noen pengepunger, som er en replika av vikingtidsfunn fra Eide.

Pungen ble funnet med vekter oppi, og har trolig tilhørt en handelsmann. Som du ser har originalen et forholdsvis smalt lokk i forhold til åpningen. Jeg valgte å ha en brede løsning, slik at man kan bruke pungen til småpenger uten at de ryr utover.
Pungen lukkes med å brette lokket rundt en gang, for så å knyte snøret fast i seg selv.

Disse er noen snedige små prosjekter som er perfekte til å pusle med foran TV-skjermen.









Ennå gjenstår en del prosjekter, og jeg håper jeg rekker å få alt klart innen avreise om 30 timer.

1 kommentar: