fredag 15. juni 2012

Lærkopp - samme gamle med en ny vri

Tidligere har jeg laget lærkopper kun med harpiks linning. Jeg tok så steget videre med å mette læret med smeltet bivoks, samt en ekstra linning med bivoks. Så slo det meg, at det beste trolig måtte være en kombinasjon av de to. Mettet lær med bivoks, med en linning av harpiks!

 Siden læret jeg hadde for hånden ikke akkurat var førstesortering, var det en del merker i det. For å få oppmerksomheten bort fra styggedommen, ville jeg forsøke på en aldri så liten utskjæring. Jeg tenkte først å bare prege, men var usikker på hva som ville skje når jeg hadde den i flytende bivoks, så jeg skar liksågodt ut motivet med et spesialverktøy. Dette er - som du sikkert ser, ikke noe jeg har mye trening i.
 Motivet jeg brukte er så vidt jeg vet fra en brosje - uten jeg klarer å komme på nærmere detaljer på stående fot. At utskjæringene ble lyse kom som en overraskelse på meg. Det viste seg at bivoks samlet seg i fordypningene og størknet i en lys hinne nede i dem. Jeg syntes dette var stilig.
Siden koppen er rund, og motivet går rundt hele, forsøkte jeg å ta noen bilder rundt hele koppen. Du ser at koppen ble litt skakk og rar - noe som har med bevegelse i læret ved bruk av flytende bivoks og harpiks.
 Her har vi sømmen. Som vanlig brukte jeg salmakersøm med overkast. På høyre side ser du noen av merkene som var i læret. Jeg liker tanken på at disse merkene og skadene er signaturen til dyret læret kommer fra. Det gir det hele liksom litt mer sjarm.
Her er et bilde av innsiden av koppen. Fordelen med å bruke harpiks som linning, er at det for det første ser mye mer delikat ut - også lukter det mye friskere av dette, enn den smeltede bivoksen. Ulempen med harpiks alene, er at den krakelerer raskere enn bivoks. Denne krakeleringen er hva jeg har forsøkt å motarbeide med å herde koppen med bivoks, slik at den blir mye hardere enn den ellers ville vært.






Jeg mistenker at dette vil bli standard på mine kopper fra nå av. Prosessen blir noe mer grisete, men i gjengjeld blir koppene mye mer funksjonelle. Det vanskeligste når det gjelder lær som dynkes i smeltet, flytende substans er at det har en tendens til å utvide seg eller trekke seg sammen litt på måfå. Hvor mye skjevheter og ujevnheter dette skaper, beror på variasjonen i tykkelse og mykhet på ulike deler av lærstykket du bruker. Det er vanskelig å gjøre noe med slikt når de først oppstår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar