søndag 17. juni 2012

Geiteskinnslue

Det dukker stadig vekk opp beskrivelser i sagaene av diverse plagg av geiteskinn, noe som kan tyde på at bruken av dette har hatt større utstrekning enn hva den har i dag. Når jeg så hadde noen kidskinn for hånden tenkte jeg å prøve å lage noe ut av det. Resultatet ble en lue.
Denne lua er laget etter samme mønster som tidligere birkaluene, kun med en forlengelse i mønsteret for å gi muligheten for å brette opp kanten.

 Skinnet jeg brukte var et pelsberedt kidskinn. Det vil si skinn etter geitekilling. Fordelen med dette fremfor voksen geit er at pelsen er mye mykere, og huden lettere å jobbe med. Lua er sydd med pelssiden inn mot hodet.
Det artige med denne lua, er at den helt klart skiller seg fra de "vanlige" luene, med pelsverk som kanting. Jeg synes den ble kjempeartig, og kan godt tenke meg å lage flere ting i geiteskinn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar