onsdag 4. april 2012

Vikingskjold

Når en skal i viking gjelder det å ha beskyttelsen på plass. Jeg satte derfor i gang med å lage meg et skjold. Skjoldbulene har jeg kjøpt, men alt annet er hjemmelagd - selv huden er avhåret og tørket selv. Jeg ville ha et røft skjold, som kunne tåle en trøkk - men samtidig ikke være alt for tungt. Jeg valgte derfor å kutte litt ned på den "normale" omkretsen, og gi litt ekstra tykkelse. Målet jeg brukte var avstanden fra albuen til hånd.  Fremsiden er dekt med råhud av elg, som jeg avhåret ved luting før jeg tørket på en vegg. Kantinga består også av råhud. Klammene rundt kanten er laget av 1,5 mm stålplater, som jeg har klipt til og slipt selv. Klammene ligger over overlappinga til kantinga. Til disse måtte jeg også lage egne nagler ved å kutte opp en jernstang jeg hadde liggende. Disse ble varmet og banket flate på hver side. Opprinnelig hadde jeg planer om å male skjoldet, men jeg likte råhud-looken såpass godt at jeg ombestemte meg. Imidlertidig tenker jeg å male på et par motiver - uten at jeg har bestemt meg for hvilke. Kom gjerne med innspill om motiver dere syns kunne passe!
Håndtaket er spikka til og spikra fast. Jeg surret noe skinn rundt selve grepet, for økt komfort.
Opprinnelig hadde jeg tenkt å ha to cm bred stålkant som løp paralelt med kanten på skjoldbulen. Jeg brukte også ganske mye tid på å lage denne ringen - men når jeg skulle sette sammen saligheten, var jeg litt kjapp i vendinga og håndtaket var montert før jeg rakk å tenke på kanten. Så kanten får vente til neste skjold. Alternativet ble da stålskiver, som naglene går gjennom. Dette for å styrke festet til naglene, og for å unngå å dælje naglene inn i treverket.
Baksiden er forøvrig dekt med pålimt lin. Dette malte jeg rødt, siden jeg på dette tidspunktet fortsatt hadde planer om å male hele skjoldet.

Alt i alt er dette et artig prosjekt. Det triste er at jeg vet godt at dette vil ende opp som sagflis etter noen runder med deng.

4 kommentarer:

  1. Hei! Liker bloggen veldig godt, mye fint arbeid du gjør! Du har laget mye forskjellig spennende, men jeg lurte på om du hadde hatt mulighet til å lage en øksslire (om man kan kalle det slire vet jeg ikke, men i allefall beskyttelse til eggen på en øks)... Hadde i allefall vært morsomt å se hvordan du løser det, uavhengig om det er en vanlig øks eller en vikingøks:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann, og takk for pene ord!
      Det har seg faktisk slik at jeg skulle ha laget en slik hette til den ene øksa jeg har her. Så det spørs om jeg ikke må ta en titt på det - siden du spør så pent! :D
      -Bjørn-

      Slett
  2. Hvor fikk du tak i bossen og jernbeslaget rundt?

    Hilsen Torgeir, Grimstad

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Torgeir. Skjoldbulen her mener jeg var fra battlemerchant. Beslagene har jeg laget selv, ved hjelp av stålplater (2 mm), platesaks og hammer.

      Slett