torsdag 26. april 2012

Vikingkiste - basert på Mästermyrkisten

 Jeg har bygd min første kiste!
Etter litt forskning valgte jeg å bygge en kiste etter Mästermyrkistens konstruksjon. Det jeg gjorde annerledes var å holde lokket flatt (for å sitte på), samt å ikke ha trapesform på den. Dette var mest for å senke vanskelighetsgraden på min første kiste. På bildet til venstre seg du mine viktigeste verktøy for denne kisten. Det var en del hugging for  å få ut renner som bunnen skulle passe inn i på alle sider, og for å hule ut lokket litt.

 Sidene på kisten er festet med plugger av bjørk på  ca. 1 cm bredde, samt lim i uthugde renner. Kisten er forøvrig av kraftig (!) furuplank, i motsetning til Mästermyrkistens eik. Kisten min er større og kraftigere enn Mästermyrkisten, dels fordi jeg også ønsker å bruke den som benk, dels fordi det var den planken jeg hadde for hånden.

 Her er kista ferdig satt sammen fra forsiden. Hengslene er håndsmidde, i likhet med spikrene.


Her er kisten bakfra. Siden planken jeg brukte var såpass tykk, fikk jeg ikke benyttet alle hullene på hengslene - så på baksiden fikk jeg bare satt to spiker. Hadde smeden droppet å slå hull kunne jeg ha boret de opp selv for  å tilpasse dem best mulig - men de ubrukte hullene legges knapt merke til rent kosmetisk.


Lokket har jeg hugd ut en forsenkning i på innsiden. Jeg gad rett og slett ikke å gå så alt for dypt - siden det var veldig nitidig arbeid, som egentlig ikke har noen reel nytteverdi på et flatt lokk. For å slippe å måtte holde lokket når man roter i kisten satte jeg i en kjetting på den ene siden, slik at lokket står oppe uten å klapse bakover.
Generelt var dette et artig prosjekt, og jeg vil lage ihvertfall en kiste til - siden jeg sitter med et ekstra sett hengsler som ble for små til denne kisten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar