torsdag 29. mars 2012

Krakk og bord - leirmøbler til vikingmarked

 Da jeg skal reise på vikingmarkeder i sommer, ønsket jeg å lage meg noen periodiske rekvisitta. I første omgang noe å sitte på, og noe å sitte ved.
Det første jeg lagde var en krakk. Denne er basert på funnet av en krakk i Lund, Sverige. Originalen er datert til 1100 og har et forholdsvis likt snitt, som melkekrakker opp til vår tid. Den er formet som en halvsirkel, med tre ben. Originalen var i bjørk, men jeg hadde kun furu for hånden. Bena lagde jeg 25 cm lange. Lenger ben turte jeg ikke lage, med den tykkelsen jeg hadde tilgjengelig. Forøvrig er dette en trivelig sittehøyde når en er ute, og f.eks skal sitte rundt bål. Bena er montert på setet gjennom oppborete hull, som var noe smalere enn resten av benet.
Etter å ha laget to krakker, måtte jeg jo ha et lite bord å kunne sitte ved. Jeg brukte Sala Hytta (Sverige) bordet som inspirasjon, men lagde det bredere, lengre og høyere, for å tilpasse det bedre sittehøyden på Lund-krakkene. Sala Hytta-bordet er forøvrig datert til ca. år 1000.
Her er bilde av hele sittegruppen. Resultatet er enkle møbler, som er lette å ta med seg på markedet. Da materialene jeg brukte var grovt villmarkspanel, har kantene ujevnheter og innsmalninger. Dette gir et grovere utseende, noe jeg synes ser tøft ut. Siste steg blir å olje dem med linolje.
Jeg vurderer å lage fler av disse enkle møblene, for å selge på marked.

1 kommentar:

  1. Åh! Kunne godt tenke meg å lage noe slikt selv, må finne ut hvordan jeg skal gå fram. Det er en god idè å selge disse på marknadene, så jeg tør vel ikke spørre om du kan legge ut hvordan du har laget de..

    SvarSlett