tirsdag 7. februar 2012

Volvens lue - en tolkning

 I Eirik Raudes saga finner man beskrivelsen av volven Torbjørg, hvor det kommer tydelig frem en beskrivelse av drakt. "Hun hadde på seg en mørkeblå kappe til å snøre i halsen, den var pyntet med steiner fra øverst til nederst, om halsen hadde hun perler av glass, på hodet en svart lammeskinnslue innvendig foret med hvitt katteskinn." Jeg tenkte det kunne være artig å lage en tolkning av volvens lue.




Så langt har jeg sydd både spisse og runde luer, men ennå ikke forsøkt meg på disse kysene som har blitt funnet i diverse skandinaviske bosetninger, blandt annet i York (bildet til venstre). Jeg tenkte med meg selv at en slik kyse kunne være fin å lage i lammeskinn og pelsfor. Så jeg satte i gang.
Siden de fleste nå for tiden har mer nostalgiske forhold til kattene sine, måtte jeg nøye meg med hvitt kaninskinn - noe som er en god erstatning for katteskinn. Jeg lagde rett og slett to kyser. En av fôret og en av lammenappa. Foret lagde jeg et stykke større, slik at det bare var å folde inn kantene, og sy rett på lammeskinnet.
Kysa knytes i halsen med skinnsnor.
Prosjektet var forholdsvis enkelt, men det kan være strabasiøst å jobbe med pelskanter. I tilegg er kaninskinnene i seg selv ganske små og krever en del skjøting for å få endene til å møtes, bokstavelig talt. Alt i alt er jeg ganske fornøyd med denne, og kommer til å lage et par til i ulike størrelser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar