fredag 10. februar 2012

Lærkopp - med bivoks


Den forrige koppen jeg lagde tettet jeg med harpiks, noe som fungerte bra. Harpiksen legger seg som et fint belegg på innsiden, og gjør koppen tett - men trekker ikke så godt inn i læret, da det størkner fort. Jeg ville prøve med bivoks, da denne har et lavere smeltepunkt - noe som gir litt ekstra behandlingstid ved påføring.
Koppen sydde jeg raskt sammen av lær fra et magestykke jeg fikk til en god pris. Dette læret var svært lett å jobbe med, til tross for sin tykkelse på rundt fem millimeter. Jeg droppet håndtak på denne koppen.
Etter å ha latt koppen tørke etter sying (jeg bløtlegger læret før jeg syr, da det er lettere å forme og manipulere vått) smeltet jeg opp bivoks samtidig som jeg varmet koppen i ovnen på ca. 50 grader.

Jeg penslet så koppen innvendig og utvendig, før jeg satte koppen tilbake i ovnen. Der stod den til læret hadde absorbert all bivoksen. Jeg lot det sette seg, før jeg ga koppen en runde til med voks - med et større fokus på innsiden nå. Denne gangen trakk ikke all bivoksen inn i læret - noe som betød at læret var mettet. Dermed var det bare å ta ut koppen, og tørke bort overskuddsvoksen på utsiden. Innsiden lot jeg størkne litt til, slik at voksen hadde en mer deigete konsistens. Nå tok jeg en klut og dro voksen glatt på innsiden også, uten å fjerne noe.



Resultatet ble en gyldenbrun farge, og en vanntett kopp. Varmebehandlingen herdet også læret og gjorde det hardere. Dette minsker sjangsen for å krakelere voksen.
Jeg liker det enkle og røffe utseende koppen fikk til slutt. Koppen rommer bortimot en halvliter.

Når det gjelder slik varmebehandling skal man være veldig forsiktig. For mye varme, og læret vil bli sprøtt og ødelagt - og hvor mye varme læret tåler, kan variere fra lær til lær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar