tirsdag 24. januar 2012

Skinnlue v.1.2

 Jeg har hatt ferdig oppskjærte deler til en birkalue liggende i nærmere et halvår nå. Endelig fikk jeg tid til å gjøre den ferdig. Denne gangen ville jeg forsøke en annen sammenføyningsmetode.

 Som du ser her brukte jeg en flat skinnsnor som jeg kastet enkelt over. Jeg har alltid kalt dette lissesting - uten å vite om det er korrekt terminologi. Jeg syntes sømmene ble tøffe med denne metoden. De fikk et ganske "røft" utseende.
Ulempen var at helt i toppen ble det værende et forholdsvis stort hull etter at alle sider hatte blitt surret sammen. Dette kom av de ganske store slissene jeg måtte lage for skinnsnoren - som igjen gjorde at jeg ikke kunne arbeide så langt ut i spissen som jeg vanligvis gjør. Løsningen ble å feste med sytråd på innsiden og snurpe sammen hullet.
Dette røffe utseende ville jeg komplementere med en litt tøffere kant enn hva jeg har brukt tidligere på disse luene. Liggende hadde jeg et hjemmegarvet mårskinn, så jeg tenkte dette kunne bli tøft.
Mårskinn har en veldig tett underull, og har en svært høy kvalitet rent varmemessig.
Ikke rart det var en så ettertraktet råvare før i tiden.
Det sies at under middelalderen var et mårskinn verdt to kuer, noe som er ganske heftige saker.

Her har jeg lua på hodet. Lua ser ut til å være på ca. størrelse 58 - 60. Den er veldig varm og god. Jeg lot mårpelsen gå litt lenger ned enn hva jeg pleier med disse luene - slik at den dekker ørene.

Vil si at dette er den fineste av Birkaluene jeg har lagd så langt, men desverre (eller heldigvis for måren) er det ikke hver dag jeg får tak i mårskinn.

2 kommentarer:

  1. hei
    tenkte å prøve meg på søm av mårskinnslue. vet du om det finnes mønster til slikt?

    SvarSlett