torsdag 26. januar 2012

Birkaveske

Så var jeg igang med en veske fra Birka igjen da. Denne gangen hadde jeg fått mer å gå ut ifra, og hadde bestemt meg for å kjøre full pupp, for å gi en best mulig reproduksjon av originalen.
De fleste bildene her er litt mørke. Jeg fikk ikke til å bruke blitz uten at alt skinte for mye - og jeg bor i et ganske mørkt hus. Håper dere ser hva som skjer.
Dette kan jeg vel si rett ut at er noe av det mest overdådige vikingjåleriet jeg har produsert.

 Her er bildet av originalfunnet jeg hadde å gå ut ifra. Jeg gjorde så godt jeg kunne for å klare og telle antall pyntedingser. Måtte jo få det riktig.
Etter dette var det bare å bestille.
Her ser du blinget som kom i posten. Her umontert.

 Siden alt blinget var i messing tenkte jeg å sy veska sammen med litt ekstra bling. Jeg brukte tvinnet messingtråd til å sy sammen delene på veska.
Siden veska egentlig er forholdsvis liten syntes jeg det ville være uheldig og bruke kraftig lær på denne veska. Jeg gikk heller for et noe mykere skinn, som gjorde at jeg kunne gjøre den romslig uten at den buler for mye ut. Det myke skinnet gjør også at den henger med lettere og ikke merkes i like stor grad ved bevegelse. Fargen på skinnet jeg brukte hadde en fin bruntone jeg syntes passet godt med messing.










Hempa som skulle festes på veggen bak lokket, måtte jeg lage selv. Dette gjorde jeg ved å klippe ut og file til en stripe med messing, fra en messingplate. Første forsøket ble hempa for kort - så jeg fikk meg litt ekstra erfaring med å lage disse. Den er festet med helt vanlige niter.
Her har du veska i all sin beskjedenhet. Hempa brukte jeg også mykt skinn til. Jeg ønsket at den skulle henge lett og ledig.
Syntes denne ble fin, men funderer fortsatt på om jeg skal fore lokket, da det ikke ser like lekkert ut på vranga, med alle festene på baksiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar