søndag 14. august 2011

Vikinglue - spiss.




 Denne lua er konstruert etter ett mønster som bygger på funn fra Birka. Lua er en enkel konstruksjon med to like deler som er sydd rett mot hverandre.
Kanten kommer opprinnelig fra en gammel hette på en anorakk - hva slags pels det er aner jeg ikke, men jeg tipper på rev av noe slag.
Som vanlig sydde jeg delene sammen med overkast, da jeg med dette unngår sømmer på innsiden som bulker.




 Her ser dere fassongen på delene klart. Jeg mistenker at disse luene gjør seg best i skinn, fremfor det foreslåtte (i mønsterboka mi) ullstoffet, da skinn former seg mye bedre etter hodet under bruk. Vevde stoffer gar jo kun en viss tøyelighet.
Nedover finner du bilde av tuppdekoren som er et beslag jeg fikk kjøpt av en dytkig håndtverker fra andre siden av Atlanteren og skal være en kopi av nevnte funn fra Birka.  Disse luene har ettersigende visstnok østlig opphav (les Russisk).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar