mandag 1. august 2011

Vedrørende pels og dens opphav

Da jeg så smått har begynt å bruke pelsverk som aplikasjoner på mine prosjekter - syntes jeg det var betimelig med en liten kommentar rundt emnet pels og pelsdyr.

Kort fortalt er jeg for pels, men mot pelsdyroppdrett. Med dette mener jeg at vi har ressurser i naturen med dyr som løper fritt rundt - vi har også gode jaktmuligheter i vårt land, og å få tak i f.eks et reveskinn fra frittlevende rev bør ikke by på alt for store utfordringene.
Om jeg bruker pels som mest sansynlig kommer fra slike revefarmer, er dette pels jeg har funnet på loppemarked og brukthandel - altså går ingen av mine penger rett i lomma på noen som tjener på pelsoppdrett (bortsett fra skattepengene, men de kan jeg ikke styre).

B

2 kommentarer:

  1. Jeg har lest i din blogg med interesse.
    Det er synd at du er imot pelsdyrnæringen. De fleste motstanderne bygger sitt standpunkt på massiv feilinformasjon og emosjonelle kampanjer fra dyreaktivister som har fått altfor stort innpass hos de store mediekanalene. Skandaler selger, vet du!
    Debatten preges av uvitenhet, desverre!
    Jeg håper du tar deg tid til å sette deg inn i hva norsk pelsdyroppdrett går ut på. Det er en husdyrnæring på lik linje med våre andre husdyrnæringer. Gå gjerne inn på min blogg: pelsdyr-en del av norsk husdyrhold.
    Vennlig hilsen Palomino

    SvarSlett
  2. Jeg er også for pels men litt usikker på hva jeg mener om pelsdyrnæringen. For min del har jeg funnet bra ting på bruktbutikker og loppemarkeder, og synes det er trist at Rieber garveri ble nedlagt her i Bergen. De hadde mye spennende skinn. Artig å lese at du får tak i så mange flotte skinn og garver selv, Johansen.

    SvarSlett