torsdag 30. juni 2011

Liten kameraveske

Tidligere har jeg brukt en av de små belteveskene jeg lagde som en kameraveske - men da denne veska var en av de første veskene jeg lagde, var håndverket såpass stakkarslig at jeg ville prøve på nytt. Tanken var å kanskje lage fler, og forsøke å selge dem i husflidavdelingen vår på Atnasjø kafé hvor jeg skal jobbe i sommer. Mønsteret jeg brukte var det samme som den "bittelille belteveska" som jeg har lagdt ut tidligere her. Forskjellen er at på denne lot jeg det ikke bli noe søm-monn, annet enn at jeg tegnet mønsteret litt større enn nødvendig. Dette gjorde at jeg kunne sy den sammen med møtende sider, i motsetning til den forrige.




Det første jeg gjorde (etter å ha skjært ut og farget læret) var å sy på plass beltefestet, og å feste løkke for festeanordning. Denne nitet jeg på plass. 


Hempe for festeanordning




Deretter var det bare å sy kantene sammen. Jeg brukte overkast - da jeg har blitt litt svak for denne typen søm av rent estetiske grunner. Jeg lot sømmen gå over langs helle kanten på lokket også. 




Festeanordningen ble en tupp av elggevir. Dette slipte jeg til så det ble flatt på den ene siden. Deretter boret jeg et hull på skrå og dremlet ut en større fordypning på baksiden hvor knuten i lærtråden kunne ligge. 
Til sist la jeg det hele til bløt og brukte en kortstokk (som jeg har brukt som modell hele veien) til å blokke ut veska. Denne typen vesker er ganske enkle å lage, og kan lett lages til alt av firkantet format. Denne størrelsen kan brukes til alt fra kompaktkameraer, sigaretter og kortstokker.


3 kommentarer: