onsdag 22. juni 2011

Lite lær og dårlig tid - sverdslire.

I skapet har det lenge stått et treningsverd som jeg har hatt lyst til å mekke en skikkelig slire til. Men plutselig kommer vikingmarkedet, og jeg synes jeg bør ha noe slags våpen å henge i beltet. Det jeg hadde tilgjengelig var et sverd, med en ubrukelig slire. For det første var den sydd firkanta i enden, og for det andre har den ingen muligheter for å feste i noe belte.
Nå hadde det seg slik at jeg ikke hadde noen store nok lærstykker til å sy en hel slire, så jeg bestemte meg for å gjøre et forsøk i å sprite opp den nåværende. Jeg sydde derfor på et lite overstykke, med noen enkle beltefester, samt et bunnstykke som faktisk ender i en spiss.
Til sist syntes jeg fortsatt at ting så litt kjedelig ut, så jeg skar ut et lite mønster på fremsiden av slira.

Nedover kommer noen bilder, som er av litt dårlig kvalitet grunnet dårlig lys,   og vanskeligheter med å ta bilder av en lang dings.
 Denne delen er faktisk ikke festet i slira på noen annen måte enn å være sydd stramt rundt i våt tilstand. Når den tørker vil læret krympe litt til, og forhåpentlig gi nok press til å holde alt på plass. Samme teknikk ble brukt på bunn, men bunndelen vil ikke ha noen form for belastning på seg.

Her er slira i sin helhet. Veldig enkelt design, og ikke i nærheten av hva jeg egentlig har tenkt å lage - men nøden lærer naken kvinne og alt det der...
Prosjektet (hvis man kan kalle det et prosjekt) var enkelt når jeg først hadde en plan. Resultatet er ikke topp-notch akkurat, men tro meg - det er MYE bedre enn utgangspunktet...  Bunndelen ser litt wonky ut på grunn av vinkelen på bildet..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar