tirsdag 21. juni 2011

"Birkaveske"

 Rundt om på det store internett er det et vell av beltevesker som alle presenteres som en reproduksjon etter funn fra Birka. Alle disse er i forskjellige former, størrelser og farger - og som en stakar uten troverdig materiale kan det være vanskelig å skille fjas fra facts. Etter å ha gransket en stund har jeg funnet bilder av kantbeslag fra en veske fra Birkafunnet som er datert ca. år 949. Det kantbeslaget viser er en avrundet form, som antakelig har blitt lukket med et lokk (duh). Da jeg ikke har kantbeslag eller muligheter til å fabrikere noen, så ville jeg prøve å konstruere en veske etter denne fassongen i det minste.


Jeg tegnet opp en modell jeg likte, og begynte å lage mønster. Derfra var det kort vei til å skjære delene ut i lær. Men før jeg gikk videre ville jeg sørge for å få noe "bling" på veska. Jeg tok noe kobbertråd som jeg flettet sammen. Denne skulle jeg bruke til feste for lokket.

Resten av prosessen var en enkel rett-frem jobb, som bestod i å sy alt over med vanlig salmakersøm. Jeg valgte å legge sømmer som dekor på både beltefestet og lokk. Jeg la også til lærdetaljer i kontrasterende farger for både pynt og forsterkning.

Et forholdsvis enkelt prosjekt egentlig, men artig å lære seg og flette med kobber. Tror jeg vil bruke mer av slikt i fremtiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar