torsdag 26. mai 2011

Lærkopp - første omgang

 Å begynne på et prosjekt man aldri har gjort noe lignende av er alltid artig. Denne gangen ville jeg sy en kopp i kraftig lær, som jeg kan nyte mine selvbryggete forfriskninger av. Uten mal, men med et mål satte jeg i gang med å kutte opp læret i ønsket størrelse. Dette er i seg selv en jobb med tanke på det læret jeg brukte - 5mm tykt sålelær, som er like hardt som dagen er lang.









Her har vi delene ferdig utskjært. Etter utskjæring ble alle deler lagt i bløt over natta. Nå var det bare å markere opp og stikke hull. Allerede her gjorde jeg en liten blemme. Det ble nemlig ikke likt antall hull i bunn på hovedstykker og bunnstykket. Jeg tenkte at jeg fikk improvisere når jeg kom så langt.
 Det første jeg sydde sammen var håndtaket. Her brukt jeg et tynnere lær som jeg foldet over og sydde igjen med overkast.
 Så var det bare å montere håndtaket på hovedstykket. Jeg gjorde dette før koppen ble sydd sammen for å lette prosessen. Bilder av andre kopper rundt om på det store internett viser bilder av håndtak som er sydd rett oppå sømmen til hoveddelen. Hvordan de har fått til dette uten mye bannskap og knøvling, er for meg en gåte. Jeg valgte letteste veien for å montere håndtaket. Håndtaket ble montert med vanlig salmakersøm, som forøvrig alle de resterende sømmene også ble.
 Slik blir håndtaket seende ut montert på hovedstykker av læret.
 Nå hadde jeg et dilemma. Jeg måtte jo begynne et sted å sy de resterende delene sammen, og jeg var usikker på hvilke jeg burde starte med for å gjøre det lettest mulig. Jeg endte opp med en mellomløsning å sy begge deler halveis på, for så å jobbe meg inn derfra.
 Bunndelen var spenningsmomentet mitt i denne jobben. Med ulikt antall hull var jeg usikker på hvordan å gå frem. Jeg endte med å hoppe over likt antall hull som var i overskudd på ytterkanten, med jevne mellomrom. Da kunne det jo nesten se ut som om det var planlagt.
Her er koppen ferdig sammensydd. Men ennå gjenstår det litt arbeid. Koppen skal settes inn med harpiks på innsiden. Utsiden har jeg ennå ikke bestemt om jeg skal farge eller bare vokse. Vi får se når bestilt farge kommer i posten om den er skikket til jobben.
For nå må bare koppen få lov til å stå i fred til læret er tørt. Så skal jeg gi meg i kast med andre omgang - gjøre lærkoppen min vanntett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar