torsdag 26. mai 2011

Lærkopp - andre omgang

Så var det å gjøre spetakkelet ferdig. Etter at koppen hadde tørket, varmet jeg opp harpiks, som jeg helte oppi. Desverre hadde jeg ikke tatt forholdsreglene da dette var mitt første forsøk på å bruke noe slikt, og sølet var et faktum. Jeg endte opp med å farge hele koppen brun for å minimere skadeomfanget, noe som hjalp litt men ikke så mye. Til sist skar jeg ut noe krimskrams på den ene siden for å dekorere litt (og i et desperat forsøk på å fjerne fokus fra sølet mitt).

 Her er et bilde som viser innsiden av koppen etter at harpiks har blitt satt inn. Jeg kjørte i med harpiks fire fem ganger før jeg sa meg fornøyd med tykkelsen.










Her er koppen i sin helhet fra "rettsida". Mitt første forsøk på utskjæring noensinne, så kan vel ikke klage så alt for mye på resultatet. Utskjæringen bærer preg av at koppen allerede var sydd sammen når jeg utførte dem. Jeg mistenker at det hadde blitt penere om jeg hadde gjort det med læret liggende flatt før jeg sydde sammen - noe jeg også hadde gjort om jeg hadde planlagt det helt fra starten.


Styggsiden med søl. Koppen ser ihvertfall ut som en bruksgjenstand - som har blitt godt brukt.




Alt i alt - artig erfaring, men neste gang skal jeg være mer forsiktig med harpiksen..

2 kommentarer:

  1. Bruksgjenstander ser tøffest ut når de bærer detaljer av godt bruk eller av at det er selvlagd. Jeg ville mye heller hatt en kopp som din, enn en som er så perfekt at et utrent øye ikke kan se om den er masseprodusert eller et mesterverk. Dessuten er det nesten så man kan se ølskummet dryppe ned fra baksiden av koppen ;)

    SvarSlett
  2. Takk for gode oppmuntrende ord Ax! :)

    SvarSlett