søndag 20. mars 2011

Vikingsko - Jorvik

Etter mitt første forsøk på å sy vikingsko var jeg ivrig på å prøve på nytt. Denne gangen måtte jeg fabrikere mønster selv - da jeg ikke kunne finne noen jeg likte på nett. Jeg baserte meg på en sko funnet i York under Coppergate utgravningen. 


Skoen jeg baserte det hele på har én "flik" som festes med en skinnknapp. Mønsteret jeg lagde og prøvemodellen jeg lagde hadde bare denne ene fliken, men jeg likte rett og slett ikke at den var så lav - så i siste sekund kastet jeg alle tanker om "autentiske sko" ut av vinduet og la til en flik til før jeg skar ut læret. Utvalget av sko funnet i f.eks York og Hedeby er såpass stort at jeg ikke følte at jeg gjorde noen grove overtramp. På bildene her ser du både skoen jeg baserte meg på, samt div. skomodeller i mange forskjellige former.
Etter å ha skåret ut læret ble sålene og overlæret sydd sammen med vanlig salmakersøm. Jeg pleier alltid å stikke hull etterhvert mens jeg syr. Dette gjør jeg for å slippe å måtte stikke opp samme hullene fler ganger, da de trekker seg sammen når læret begynner å tørke. Skoene sys på vranga for å få sømmen på innsiden etter vrenging. 
Vrengeprosessen var kanskje den mest utfordrende her. Dette i hovedsak fordi jeg har valgt en ganske solid såle. Jeg endte opp med å bruke ett hammerskaft som jeg tredde skoen over og dro til. En langdryg prosess, men alt gikk etter planen.
Her er skoene ferdig vrengt. Men ennå er det et stykke igjen. Nå gjennstod det å lage festeanordning, og å gå over alle kantene. 
Knappene lagde jeg ved å rulle sammen læret, stikke hull og tre den tynne enden gjennom. Deretter festes den enkelt ved å tre den gjennom tre hull i overlæret. Dette er tilstrekkelig med feste når læret tørker - og jeg vil ha muligheten til å justere i ettertid. Løkkene skar jeg ut med to "skjoldformer" i endene. Disse ble rullet sammen og trukket gjennom hullet, for så å rulles ut igjen på baksiden. Når dette tørker blokkeres hullet av disse, samtidig som festeanordningen ikke lage for mye bulk inni skoen. 
Etter å ha mekket festeanordning gikk jeg over alle åpne kanter med "lissesting". Jeg vet ikke om det egentlig heter lissesting, men jeg har alltid kalt dem det - uten at jeg vet hvorfor. På engelsk vet jeg at det heter whip stitch. Uansett. Dette gjør jeg fordi det forsterker kanten, og fordi helhetsinntrykket blir mye penere. 
Her er de ferdige skoene på fot. De passer kjempefint og er behagelige på foten. Nå trenger jeg bare noen gode nålebundete sokker å ha på i dem. Videre nedover er et par bilder til av de ferdige skoene. Dette prosjektet var en artig utfordring. Spesielt artig fordi jeg måtte tegne alt fra  bunn av. Jeg vil også våge å påstå at jeg har tatt skomakeregenskapene mine opp et nivå siden sist. Godt å se at ting går fremover. 





2 kommentarer:

  1. Jøss, du har jaggu teken du!
    -Christian G-

    SvarSlett
  2. heisann:) flotte sko du lager...

    SvarSlett