onsdag 1. desember 2010

"Vikingsko"

Jeg har lenge hatt lyst til å prøve og sy meg egne sko, så jeg bestemte meg for å kjøre på. Ved hjelp av noen maler som var tegnet etter ett par remsko fra Osebergfunnet, og ett par egne fotografier gjorde jeg ett iherdig forsøk. Til sålen brukte jeg 5 mm plattlær noe som er veldig hardt og brutalt å håndtere. For å gjøre prosessen lettere ble alt bløtgjort i en bøtte med vann over natta. Når læret myknet ble det lettere å stikke hull uten å revne hullene i kantene. Sålen og overlæret ble sydd sammen på vranga, før jeg vrengte hele stasen og sydde igjen over vrista. Og vips hadde jeg sydd mine første sko!

Her blir sålen sydd på. Som du ser er skoen her på vranga.

 Jeg startet sømmen i hælen og jobbet meg fram til tuppen.

 Skoen etter vrenging.
Her blir skoen sydd sammen på oversiden. Jeg valgte å kaste over sømmen - av rent dekorative årsaker.


Ferdig sko. Eneste som gjenstår er å smøre dem.


Skoene var en artig erfaring, og jeg er selv ganske fornøyd med tanke på at det er mitt første par. Fargeforskjellen på bildet av par er grunnet av at den ene skoen fortsatt er fuktig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar