søndag 5. desember 2010

Vikingsko etter farging - og en ettertanke.

Jeg følte at naturfarge på vikingskoene jeg hadde sydd ble litt dølt, så jeg bestemte meg for å farge dem brune.
Slik ble de seende ut farget og på foten.



En ting jeg stusset over etter å ha sydd skoene ferdige var hvor åpent det ble i støvelskaftets front. Mønsteret jeg hadde brukt tillot ikke noe særlig overlapp, så jeg begynte å grave i arkivene mine.  Jeg mente nemlig å huske at skoene jeg hadde tittet på i museet på bygdøy hadde en klar overlapp.

Og ganske riktig. Her ser man en stor overlapp av en bit som ut ifra bildet mitt, ser ut til å være sydd rett på (nærmere granskning må utføres). Her kan jeg faktisk skjøte på en ekstra bit for å gjøre det litt tettere OG mer autentisk. Jeg legger også merke til at sømmen på oversiden er annerledes - men bildene mine klarer ikke å gi ett tydeligere bilde av hvordan dette fungerer. Neste gang jeg skal på museer og kikke på lærarbeid, skal jeg jaggu ta med kladdebok i tillegg til kamera.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar