lørdag 6. november 2010

"Vikingtaske"

Etter å ha tittet rundt på internettsider for reenactmentutstyr o.l, fikk jeg lyst til å prøve meg på en "Vikingveske", som var vrengt (altså sydd på vranga og så vrengt til rettside). Jeg gikk ut ifra at dette ikke skulle by på så store problemer. Iherdig satte jeg igang med å lage mønster, og å skjære ut læret. Jeg farget delene først, før jeg sydde dem sammen.

 Under sammensyinga oppstod ett par problemer, som jeg burde ha forutsett. For det første var midtremsa for lang, og for det andre ble lokket skeivt. Dette løste jeg ved kniven. Når alt kom til alt synes jeg at jeg fikk ett fint "røft" resultat.
 Beltehempene bestemte jeg meg for at skulle være forholdsvis lange - basert på bilder av samme type vesker fra diverse sider. I utgangspunktet var lokket og baksiden i en del, men jeg fant fort ut at det bød på problemer når det kom til å greie å montere ting rett på, og samtidig få lokket rett. Ett annet problem var en liten vridning i siden av lokket når jeg vrengte veska etter sying. Det ble derfor kappet av, skåret til, og sydd på.  Heretter blir lokk separat på denne type veske.
 Lokket er låst meg en reinshorntupp. Denne boret jeg ett hull tvers gjennom og ett rett ned fra toppen. Dermed tredde jeg skinnsnøre gjennom hull, og flettet de i en remse.
Her har vi flettinga mi. Syntes flettinga ble litt tøff, så fikk jeg liksom et eget særpreg. Har en følelse av at det blir standard for denne typen vesker for min del.

7 kommentarer:

  1. Hei! Takk for kommentarpekefingeren på Høstjevndøgn-innlegget mitt. Det er viktig å få riktig informasjon på plass :)

    Imponert over skinnarbeidet ditt, forresten. Hill, hill ;)

    SvarSlett
  2. Hei,

    Veldig vanlig at ting blir skjevt på sånne veske, jeg antar at du har laget deg en mal i papp for det du skal skjære ut? Noe annet jeg har hatt stor nytte av er det og kunne telle, tell antall sting fra der du starter til der du skal slutt så du er sikker på at alt blir likt, gjelder det meste av lær og skinnarbeider. Spesielt når du begynner å sy sko, da er eneste måten å få ting rett på og telle, telle og telle :-)

    SvarSlett
  3. Forresten, firmaet som selger furukvae heter Jas Townsend & Son, Inc. Http://www.jas.townsend.com
    De selger utrolig mye tøft. Furukvae heter Brewers Pitch forresten :-)

    SvarSlett
  4. Takk for tips Tore! Brewers Pitc herved bestilt! :)

    Og Cholo: Det kommer helt an på hva du hadde tenkt deg? Send en mail så kan det diskuteres.

    SvarSlett