tirsdag 2. november 2010

Ny liten belteveske

Etter erfaringene med forrige belteveske jeg lagde, følte jeg meg ivrig på å prøve på en ny og forbedret versjon. Utifra samme mal, skar jeg ut delene. Først skar jeg til nødvendige hull og slisser før jeg farget alt med en spritbasert narvsverte i farge "Dark Brown".Jeg valgte å bruke en lys tråd i kontrast med den mørke fargen, for å pynte opp litt.
Den mørkebrune fargen ble fin, spesielt med den lyse tråden i kontrast. Ulempen med denne spritbaserte narvsverten var at jeg måte bruke ganske mye, og mange lag for å få ett noenlunde greit resultat. Neste gang kjøper jeg nok en litersflaske i steder for den lille 1 dl flaska jeg raska med meg, da man bruker mer av denne enn av den vannbaserte.
Beltefestene denne gangen har blitt festet på en annen måte for å ikke sitte så tett på beltet. Jeg sydde denne gangen - noe som forbedret resultatet, spesielt når det kom til plasstagning på innsiden. 
 Hempa som festereima går gjennom er festet enkelt med "skjold-form" på endestykkene som har blitt brettet ut på innsiden. Jeg har limt dem i tillegg på innsiden, for at de skal ligge tettere innpå. Skal prøve andre løsninger senere, men denne var svært lettvinn og grei. Jeg vil helst unngå sying og niter på slike smådetaljer, da jeg synes det ser litt "rotete" ut.
Denne gangen brukte jeg korrekt malstykke, og endte opp med en betraktelig tykkere og romsligere veske. Ble fornøyd med sømmen min denne gangen.

Synes selv at resultatet ikke var så verst av en selvlært nybegynner.

2 kommentarer:

  1. Bra valg av hobby ;-) Ble pent dette da. Si fra hvis du trenger å låne bøker :-)

    SvarSlett
  2. Takk, takk! Alltid hyggelig å høre fra en fagmann! :-) Har nettopp kjøpt meg Skoboken - så nå har jeg litt lesing å gjøre før jeg får tak i noe dugandes sålelær. Tenkte å gå for 6 mm, rårand. Burde gjøre susen.

    SvarSlett