tirsdag 2. november 2010

Første prosjekt - Sameknivslire

Når jeg skulle sette meg ned og iverksette mitt første prosjekt, falt valget på å lage en slire til samekniven min. Den gamle slira hadde møtt sitt endelikt når jeg fikk en valp i hus, men nå øynet jeg muligheten for å gjøre bot.
Jeg brukte den gamle ødelagte slira som mønster, og skar ut lærstykket. Dette ble fuktet og formet rundt kniven etter alle kunstens regler (som jeg visste om), for så å sys igjen på baksiden. Ganske enkel prosedyre egentlig.
Resultatet ble som du ser nedenfor:

 Dette første bildet viser slira i sin helhet. Du kan se jeg prøvde (og feilet) med noe punsling i læret.
Jeg brukte en narvsverte som het "Antique finish", som jeg hadde fått anbefalt.

 Beltehempa ble festet på samme måte som min far instruerte meg til når det gjaldt vanlige knivslirer.
Min første søm i lær. Forholdsvis pen, til å være første prosjekt, mener ihvertfall jeg.
Toppen av slira. Punsling er noe det trengs å øves mer på fikk jeg konstantert. Det er heller ikke noe som bør utføres uten mål og mening.










Alt i alt var dette prosjektet forholdsvis enkelt og greit, med litt mer øvelse vil nok slike slirer være barnemat.
Nå gjenstår det bare å se holdbarheten på produktet mitt ute i felt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar