lørdag 20. november 2010

Belteholder for drikkehorn - øvelse på preging.

Da jeg nettopp har bestilt meg litt "bling", til drikkehornet mitt, tenkte jeg å prøve og lage en litt finere belteholder for det i samme slengen. Selve holderen er jo veldig enkel, to remser nitet fast i hverandre.
Men jeg ville prøve meg på å prege ett enkelt mønster på også.
Her er resultatet:
 Jeg brukte en liten trepinne som jeg hadde avrundet tuppen på til å prege med.
Etter alt var sammensatt satte jeg det på hornet for å la det krympe på plass over svak varme. Funka greit.
 Det viste seg at jeg preget med litt for vått lær, noe som gjorde at det ble litt ujevnt, og mønsteret ség litt ut igjen ved tørking.
Jeg lot det derfor tørke litt før jeg gikk over på ny.
 Her ser du hvordan mønsteret ble etter at jeg gjorde det på nytt etter litt tørking.
Linjene ble klarere og mer jevne.
Til sammensetting brukte jeg snarveien ved å nite det sammen. Man kan selvsagt sy, noe som jeg mener ville blitt penere, men jeg ville prøve med niter en gang også - for å teste ut nyinnkjøpt nitedor.  Jeg har fått plassert en liten ambolt på ønskelisten. Har begynt å se nytteverdien av en - spesielt om man skal bruke mye niter o.l.

Alt i alt var dette ett enkelt lite prosjekt. Greit å få prøvd ut preging, da det ofte kan være greit å pynte litt på ting som ellers blir litt kjedelige. Neste gang tenker jeg å prøve ut litt utskjæring, av samme type mønster, bare for å ha prøvd det ut.

Smekker ut bilde av hornet når jeg har fått i hus blinget mitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar