tirsdag 2. november 2010

Andre prosjekt: Liten belteveske

Etter å ha bladd litt i noen bøker jeg har annskaffet, om lærarbeid. Ble jeg inspirert til å prøve meg på en liten belteveske. Instruksjonen var enkel og grei nok, men innebar at man skulle montere trykk-knapp som festeanordning til lokket. Jeg tenkte som så, at dette ble for fancy - og ville heller lage ett annet patent. Løsningen ble en "stropp-gjennom-løkka" variant, som jeg syntes så forholdsvis bra ut.
Mønster ble tegnet opp og klippet ut, og jeg satte ivrig igang med å sy sammen delene.
Resultatet ble slik:
Denne veska bærer sterkt preg av at jeg aldri har laget noe sånt før. Jeg glemte nemlig at man bør farge læret FØR man syr sammen prosjektet - noe som synes her og der.
En annen grov feil jeg gjorde var å ikke sy beltefestene før jeg sydde sammen resten. Dette medførte at jeg måtte finne på en enklere festningsanordning for disse, da sying blir litt vrient nedi den trange veska.
Fargen er også fra "Antique Finish", som jeg brukte på sameknivslira. Forskjellen i fargen kommer av at læret var tørt ved påføring - samt at jeg gikk over to ganger. Fint å få prøvd ut.


 Sidedelene gjorde jeg en stygg feil med - jeg blandet delene fra mønsteret og skar dermed egentlig ut to festereimer, istedet for to sider.
Dette medførte at veska ble noe tynn. Men, den holder akkurat til en lommelerke!
Her er improviserte festeanordning av beltefestene. Jeg brukte hulltang for å lage hull, for så å tråkle med en skinnsnor. Denne løsningen ble ikke noe særlig, da skinnsnorene får ett ganske stort volum på knutene inni veska, og at veska blir sittende noe stramt på beltet.
Man lærer så lenge man lever.






Jeg innser at skal jeg lære dette arbeidet skikkelig - kan det være lurt å utføre samme prosjektet, eller i det minste lignende prosjekter, flere ganger. Neste gang skal jeg unngå de grove feilene. Gangen etter det blir det forhåpentligvis finpuss av teknikker - samt innføring av nye. Punsling og preging står på ønskelisten av ferdigheter å tillegne seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar